Torment: Tides of Numenera - stará láska nerezaví (recenze)

Když se na něco těšíte, a těšíte se hodně, o to větší zklamání vás může potkat. Nový Torment je ale hrou staré školy.

Těžko soudit, jestli je to případ duchovního nástupce veledíla Planescape: Torment, recenzovaného Torment: Tides of Numenera, která je chvílemi takovým dvousečným mečem. Špatný titul to ale naštěstí není, naopak! Jen to má obtížnější a zužují ho určité nedodělky, které jsou snad až zbytečné.

Hra je dítkem studia InXile (Hunted: The Demon‘s Forge, Bard‘s Tale,  Wasteland II) a vydavatelem je zároveň studio Techland (Dying Light, Dead Island, Call of Juarez: Gunslinger). Torment jest zástupcem izometrických RPG, u nichž vidíte svět částečně shora a částečně ze strany, například jako staré Fallouty, novější výše zmíněný Wasteland II. Tématicky je to takové post-apo RPG s magií. Spíše než na boje je zde kladen obrovský důraz na dialogy. Zde je to taková alfa a omega…

1575eca0a84732da3d1e91f295583ecd.png2.jpgcaravanserai.jpg
Kombinace fantasy a post-apo atmosféry hře rozhodně sedí.

Filosofie až na půdu

Ale začněme nastíněním hlavní devízy a příběhu hlavního hrdiny. Pokud si tu někdo vzpomíná na Bezejmenného z původního Tormentu, který se probere v pitevně na stole, nic neví a nic si nepamatuje, u vás je to podobné. Vy se objevíte ve vzduchu několik kilometrů nad zemí, zde nazvanou Devátým světem, a máte rande s gravitací, zatímco se vaše ochranná kopule rozpadá. Pád záhadným způsobem přežijete, ihned se po něm začnete zotavovat, a nic si nepamatujete. Společnici vašemu tělu dělá jen tajemná kérka.

 

Z drtivé většiny se z bojů dá i vykecat, nebo je řešit jinou neagresivní cestou

 

Svědky tohoto úkazu jsou dvě postavy, které se nemají moc v lásce a také to budou nebo nebudou vaši první parťáci. Hned na začátku vás čeká těžká situace, koho si vybrat. Nechcete přece naštvat toho druhého. Nebo si nevyberete nikoho? Nebo oba? Kdo ví. Také se můžete seznámit za pár okamžiků s mechanismy boje, když skupina nevraživě najatých žoldáků má prohledat místa dopadu, najít ideálně vás a vyzpovídat každého, kdo by něco mohl vědět. Toto je skrytý trumf (pro jiné otrava) Numenery.

923-torment-tides-of-numenera-screenshot-1486548459.jpgss_630a9942915e4c1c75323ecc64c4d64fedabeec6.1920x1080.jpgtorment6.jpgtorment-s07jpg-f484d1.jpg
Hra je plná morálních rozhodnutí a těžkých situací, které se dotýkají vaší vlastní morálky a přesvědčení.

Z drtivé většiny bojů se totiž dá i vykecat, nebo je řešit jinou neagresivní cestou. Tyto situace se ve hře nazývají „krize“ a je skvělé, že hráč má možnost řešit situace mnoha způsoby. Brzy se dozvíte, že jste minulou schránkou „Měnícího se boha“, postavy, která nalezla starou technologii a způsob, jak být nesmrtelný a používat jiná těla pro vtělení se a přebývání v nich.

Díky této schopnosti se tak „Changing god“ stává nesmrtelným. Nic netrvá věčně a nevýhodou je ale potřeba obměňovat těla. Ta však poté ožívají a mají vlastní charakter a duši a i některé zajímavé vzpomínky. Avšak tento koloběh nesmrtelnosti probudí nakrknutou příšeru, „Smutek“ - „Sorrow“, jejíž hlavní úkol je vypořádat se s touto nerovnováhou likvidací „nesmrtelného Boha“ a všech klonů a jejich vědomí. A to samozřejmě nechceme, že?

torment-tides-of-numenera_005.jpgtorment-tides-of-numenera_007.jpgTorment-Tides-of-Numenera-3.png
Příběh velkou měrou staví na odhalování neznáma, vzpomínek a tajemství.

Dozvídáme se postupně, že jsme i tak trošku speciální a chceme všemu přijít na kloub a také přežít... Navíc vás napadají záchvaty vzpomínek z jiných míst, časů a odhalování původů a motivů je velká zábava a deviza hry. Vlastně je to to hlavní, na co titul sází, aby udržel hráče a daří se mu to.

Dialogy, kam se podíváš

Už v tomto úplném začátku začínáte chápat, že hra je velmi ukecaným dílem. Nejen dialogy, ale i popisy všeho, co vidíte, nebo i vaše činnosti mají svůj popisný dialog. Vždy následuje možnost další volby a dalšího dialogu. Pokud si pamatujete takzvané knihy na hrdiny, kde jste potřebovali kostku a přeskakovali z jedné stránky na jiné, budete částečně doma. Pro neznalé poradím do googlu zadat termín „gamebook“. Díky těmto popisným dialogům a vašemu rozhodování vám hned zpočátku hra doporučí postavu, třídu, základní schopnosti, které pasují dle vašich voleb. Tento úvod je velmi umně zmáknutý a hned víte, že to bude zajímavé a neotřelé RPG.

Torment-Tides-of-Numenera-13.pngTorment-Tides-of-Numenera-15.pngTorment-Tides-of-Numenera-16.pngTToN_Gamescom_Screenshot_02.jpg
Pro úplné pochopení všeho co hra předhazuje musíte opravdu dobře ovládat angličtinu.

Nebojte, před vpuštěním do světa vše můžete potvrdit, nebo naopak rozhodnout se sami, zda doporučený výběr resetovat a vybrat si jiného atraktivnějšího hrdinu. Třídy jsou ve hře tři, jedna představuje typického válečníka, druhá hbitého zloděje a třetí mága, byť je to zde velmi nepřesné, protože Numenera kombinuje svět magie a dávných technologií. Vzpomínáte si na Arcanum: Of Steamworks and Obscura? To jen tak bokem, ale také vřele doporučuji.

Abyste si hru užili, je na místě opravdu VELMI dobře hovořit nějakým světovým jazykem, a i tak se najde mnoho chvil, kdy člověk hrábne po slovníku. Hra obsahuje mnoho svých termínů, jenž nemusí dávat na první pohled smysl a také spoustu archaických výrazů. Numenera není hrou pro lingvistická ořezávátka. Je proto dost možné, že si právě proto nenajde dostatek fanoušků.

Novátorsky, i když trošku kostrbatě je zpracován vývoj postavy. Hrdinu reprezentují tři hlavní atributy. Síla, rychlost a intelekt. V podstatě každá třída má jeden atribut dominantní. Ještě, aby  jedna postava uměla všechno, že jo? Ony bodíky využijete k řešení problémů („krizí“), dialogů i v soubojích. Můžete si vylepšovat jejich počet při levelování díky zkušenostem za většinu úkonů. V určitých momentech, třeba když se snažíte vykecat z maléru, je vyvolán dialog, kde je zobrazen procentuální úspěch či neúspěch dle bodů, které máte stále k dispozici. K jejich dobíjení si musíte odpočinout a vyspat se, což stojí měnu, za kterou si jinak kupujete třeba výbavu, aby vás nevykuchali při prvních bojových momentech.

 

Vaše vlnové zabarvení ovlivňuje chování a postoje okolního světa k vaší postavě, nebo třeba chování vašich parťáků

 

Vyvstává pak otázka, kolik a vůbec jestli má smysl tolik bodíků k řešení situace použít, nebo utratit za nocleh. Někdy má totiž i samotný neúspěch velmi zajímavý efekt a následky. Při řešení mnoha situací se vám dále mění jiný důležitý aspekt, na kterém je hra stavěna. „Vlny“ - „Tides“. Vaše vlnové zabarvení ovlivňuje chování a postoje okolního světa k vaší postavě, nebo třeba chování vašich parťáků, kteří si k vám najdou silnější pouto nebo naopak vás pošlou k šípku a partu opustí, pač je jim vaše přítomnost a popudy proti srsti.

torment-tides-of-numenera-0005.jpgTToN_Gamescom_Screenshot_07.jpgTTON_JAN122017_11.jpg
Dialogů je hra plná, až občas oči přecházejí.

Představte si něco podobného jako situace v Mass Effectu, kdy jste se přikláněli k drsňácké zlé červené, nebo naopak modré barvě jako zářivý kladný hrdina. Pikantní je, že tyto volby nejsou dopředu zcela jasné a dozvíte se výsledek až po vykonání volby/dialogu. Měly by mít ovšem mnohem větší dopad na reálné dění v okolí než dítko od Bioware.

Nechybí klasické RPG prvky

Systém vylepšení je vlastní kapitolkou. Chvála bohům, že autoři implementovali poměrně slušný a rozumně dávkovaný tutoriál při různých herních činnostech. Ne vše je zde stoprocentně jasné a někdy je zjišťování mechanik víc metoda pokus/omyl, save/load. Velkou roli, kromě hlavních atributů, mají „cyphery“. Jsou to stará zařízení, která budete postupně získávat a vylepšovat své hrdiny. Jejich počet je ale omezený a navíc některé z nich budou mít i negativní efekt na postavy, zejména pokud jich nasbíráte přes váš limit.

Naštěstí se dají přehazovat k jiné postavě, dají se aktivně používat, nebo třeba i prodávat. Na obrazovce s infem o vašem hrdinovi tohle vše vidíte, včetně vašeho inventáře, výzbroje, statistik, dalších schopností a jejich úrovní. Důležitým aspektem je i přítomnost solidně zpracovaného deníku, kam se zapisují všechny úkoly a jejich postupné řešení. Na začátek je toho relativně dost, ale u kterého dobrého RPG ne?

Pochvalu si zaslouží zpracování světů. Tak jako původní Torment, i zde je vše velmi pestré a prostředí velmi proměnlivá, takže se podíváte na mnohá místa, která vás neustále něčím zaujmou. Ať svou lokalitou, zázemím, nebo postavami, které jsou mnohdy velmi unikátní. Škoda, že ne všechny, ale to bych asi chtěl moc. Některé vás rozesmějí, více vás však donutí se zamyslit třeba i nad otázkami bytí. Co třeba robot, který by toužil mít děti? Co třeba pohledy bytostí, které vás očividně znají, ale vy si je naopak nevybavujete a o vašem původu záhadně mlčí, protože jste jim možná udělal špatné věci? Tohle je hlavní motivační faktor, proč tuhle gamesku pařit a topit se v oceánu textu. Ryzí zlato.

3.jpg342210_screenshots_2015-10-07_00036.jpgnumenera_10.jpg
Torment z grafického hlediska sází především na nostalgii a účelnost, nikoliv orgie.

Po technické stránce ale Torment díru do světa neudělá. Zapomeňte na trojrozměrné modely a luxusní animace kouzel a schopností. Vše je jednoduše zpracované a jako by zde chyběl smysl pro detail. Mně samotnému velmi chyběla přítomnost portrétu jiných postav během dialogu. Díky tomu byste si mohli udělat lepší obrázek o osobnosti nebo stvoření, se kterým právě mluvíte a co můžete od něj čekat. Je mi tak odepřeno se do dialogu skutečně naplno ponořit. Nepomáhá ani velké přiblížení k NPC. Navíc se dle mne jedná o velmi nepohodlný způsob.

 

Po technické stránce ale Torment díru do světa neudělá. Zapomeňte na trojrozměrné modely a luxusní animace kouzel a schopností

 

Speciálně, pokud preferujete velký přehled a vše máte odzoomováno na větší vzdálenost jako já. Je to velká škoda. I proto, že v titulu narazíte na zajímavé postavy a stvoření různého vzhledu, charakteru, ras.  Abych hře jen nekřivdil, asi bych hodnotil grafické ztvárnění jako funkční základ. Pozitivem je i nenáročnost na hardware. Numenera hraje spíše na atmosféru a různorodost, kdy lokace vypadají odlišně. Nejen místem, ale i jako byste se nacházeli v jiném čase.

35349-torment.jpg

Bohužel, ani audio složka není nic extra. A obvykle se jedná o něco, na co se velmi, velmi těším a co dokáže vyzdvihnout atmosféru titulu. Postavy jsou jen částečně namluvené, některé nemají dokonce žádný hlasový projev. Tento kontrast budí v hráči obrovský pocit nedodělanosti. Osobně bych raději viděl, kdyby celá hra neměla špetku mluveného slova a hráč mohl nechat pracovat jeho představivost a domyslet si jaký hlas má ta která postava.

Torment je o požitku, nikoliv hudební znělce

Zvuky při bojích jsou vcelku standardní a nejpovedenější jsou melodie, které vás provázejí dobrodružstvím. Obvykle jsou to různé ambientní melodie snažíc se posílit atmosféru. Nic převratného ale nečekejte.  Magické chvíle, kterými jsem se nechal ukolébat byť třeba jen úvodní melodií u loňského Pillars of Eternity, se zde nekonají.

Hra se dá ovládat nejpohodlněji klávesnicí a myškou, ale podporován je oficiálně i ovladač pro Xbox (funguje i klasický ovladač pro Xbox360), Steam ovladač a gamepad pro PS4. Trošku škoda, že jde zvolit pouze jeden druh ovládání v daný okamžik… Když se tak brodíte menu s odloženým gamepadem, musíte ho vzít stejně do ruky, protože potvrzovat jde pouze ovladačem a ne klávesnicí.

Torment má tak těžkou situaci. Za prvé, díky své crowfundingové kampani solidně naštval velkou  komunitu fanoušků, protože ne vše, co bylo přislíbeno, bylo dodrženo a přidáno do titulu. Dále je to obecná cílová skupina hráčů, kteří by ke hře usedli a náležitě si ji užili.

TidesOfNumenera_2017-02-14_16-15-04-39.pngTidesOfNumenera_2017-02-22_17-51-07-59.pngtorment-tides-of-numenera-0003.jpg
Ačkoliv si hra dobře rozumí s konzolovými ovladači, nejpohodlnější je opět hraní na PC.

Původní Planescape: Torment hra rozhodně nepřekonává, ani svými mechanikami, ani svoji ne tak temnou atmosférou, byť se jí podobá jakousi svou vnitřní esencí, kdy umí donutit hráče zamyslit se jako při čtení nějaké vážné knihy. Tides of Numenera takovou interaktivní filosofickou knihou, u které se občas usmějete, více zamyslíte, s mírnou nadsázkou vlastně skoro je. 

Hodnocení: 4 / 5

Klady:

  • filosofický aspekt
  • promakaný příběh
  • barvité postavy
  • svěží, byť kostrbatější mechaniky

Zápory:

  • technické zpracování
  • ozvučení a částečně dabing

 

Diskuze (3) Další článek: Týdenní souhrn: nejžhavější novinky v kostce #11 (video přehled)

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,