Prey: bubáci a vetřelci na vesmírné stanici

Letošní rok už na samém začátku vypadá velmi slibně, a to je veletrh E3 ještě před námi. Dlouho vyvíjené pokračování Prey je také jednou z vyhlížených her a jeho vývoj se zdárně blíží ke konci. Vývojáři z Arkane Studios konečně odhalují bližší informace, tak se pojďme podívat, jestli to několikaleté čekání stálo za to.

Jen tak pro jistotu si na začátek zopakujeme, že před několika lety představená Prey 2, kde jsme viděli mimozemšťany v kombinaci s lovci odměn, má s aktuální verzí jen pramálo společného. Dokonce by se dalo říct, že zůstalo jen jméno a zbytek je kompletně překopaný.

Při odhalení nynější verze se jeden z vývojářů vyjádřil v tom smyslu, že nejdřív byla myšlenka na hru a teprve potom se hledalo vhodné jméno. Los v tomto případě tedy padl právě na značku Prey. Je sice moc hezké, že Bethesda chce přinést hráčům další Prey hru, ale nebylo by na druhou stranu lepší, kdyby s původním dílem nebyla spojená jménem, když kromě něj nemá nic společného? Na takové úvahy je ale příliš pozdě, protože datum vydání, tedy 5. května, už je docela blízko.

061083.jpg3ufs0x.jpgC4e71bdXAAEYq5N.jpg
V Prey budete využívat nejen spoustu zbraní, ale také své nadpřirozené schopnosti.

Počátky zdejší zápletky sahají do roku 1958 v alternativní realitě, kdy se po odmlčení ruského satelitu Vorona 1 a následná záchranné mise zjevuje záhadná mimozemská entita jménem Typhon. Za účelem zkoumání tohoto neznámého druhu se Amerika spojuje s Ruskem a kolem satelitu je vybudován komplex Kletka, neboli Klec. Postupně se z Klece stává vesmírná stanice, ale po událostech v roce 1998 se již nevyužívá.

 

Cílem společnosti je pomocí modifikací dát lidem nové schopnosti

 

Skáčeme o 27 let kupředu, tedy do roku 2025. V těchto časech přechází stanice do vlastnictví společnosti TranStar, která se zabývá neurologií. Jejich cílem je pomocí modifikací dát lidem nové schopnosti. Pokud by uspěli, mohl by se člověk kupříkladu dožít delšího věku, naučit se nový jazyk během pár vteřin a další věci, které by ulehčily život. Klec je následně přejmenována na Talos 1.

3.jpg4.jpg6.jpg
Jak už to tak bývá, když chce někdo moc, nedostane nic. Nebo v tomto případě kulku.

A konečně se dostáváme do roku 2032, kdy se kolem stanice vybudoval pořádný komplex a v tuto chvíli konečně na scénu přicházíte vy v kůži Morgan(a) Yu. Vývojáři z Arkane prý už předem plánovali, že lokace, kde se bude příběh odehrávat, bude přesně ohraničená a nebude to otevřený prostor. Komplex vystavěný kolem bývalého satelitu je pro to tedy jako stvořený a nemusejí tak dělat žádné neviditelné zdi.

Celá stanice je rozdělena na několik sektorů, kdy každý slouží pro jiný účel. V jednom sektoru probíhaly výzkumy, v dalším pak lidé trávili své volno. Krom těchto sektorů je součástí stanice také síť tunelů sloužících k údržbě, kde by měla být nulová gravitace. Nepodíváme se tedy přímo do otevřeného vesmíru, budeme ale u něj zatraceně blízko.

Není striktně dané, jestli bude hlavní hrdina muž nebo žena. Máte možnost výběru, ale dění ve hře nijak nebude záležet na pohlaví postavy. Maximálně čekejte odlišné reakce u vedlejších NPC. O hlavní postavě sice víme, že otec byl čínský vědec a matka se zabývala technologiemi, ale jakou roli bude hrát konkrétně v příběhu, si zatím nechávají vývojáři pro sebe. Nějaká ta informace ale stejně vyplula na povrch, třeba že Morgan byl(a) součástí psychotronických experimentů.

Morgan se probouzí do nepříjemné situace, kdy na stanici vládne chaos. Tou největší hrozbou bude ta mimozemská entita, kvůli které to celé začalo, tedy Typhon. Není to ale typický nepřítel jako z jiných her. Pohybuje se totiž někde mezi fyzickou a nehmotnou formou. Budete tak potkávat bytosti bizarních tvarů, které jsou rozděleny do celkem sedmi druhů. Mezi ty zajímavé patří třeba Mimik, který vám může celkem zatopit.

Má schopnost proměnit se v jakýkoliv předmět, který ve hře najdete, takže si nemůžete být ničím jistí, ani když vejdete do místnosti, kde na první pohled nikdo není. Dalším zajímavým druhem je Telepat, který pomocí telepatie (nečekaně) ovládá mysl lidí na stanici. Morgan je proti němu do jisté míry odolný (odolná), ale pár vteřin ze z jeho útoku stejně bude vzpamatovávat.

5.pngPrey_MimicSwarm_Dec16_1485355714.jpgPrey_TelepathFight_Dec16_1485355723.jpgPrey-2-003.jpg
Prostředí je sice ohraničené, ale dostatečně prostorné pro strategické hrátky.

Poltergeist pak disponuje podobnou schopností jako Mimik, ale jeho reakce je odlišná. Rozeznáte je podle toho, jestli věci v místnosti létají vzduchem. Pokud tomu tak je, máte tu čest právě s poltergeistem.

Velmi nepříjemnými pak budou Fantomové, kteří se řadí mezi ty nebezpečnější verze Typhonu. Mají schopnost útočit energetickými výboji a navíc se mohou klonovat. Setkání s Fantomem tedy už vyjadřuje vyšší obezřetnost, stejně jako v případě druhu Nightmare (Noční můra). Ten útočí podle toho, jaké množství strachu vycítí.

Ve hře nalezneme i RPG prvky, které jsou typické pro podobné hry. Máte několik odvětví schopností a pomocí bodů si je vylepšujete. Můžete se tak zlepšit v hackování, v boji, nebo se spíš soustředit na tichý postup.

Prey-.jpgPrey-10.jpgPrey-screenshot-9.jpg
Prey podobně jako Dishonored nabídne mnoho postupů a možností. Který z nich hráč využije, toť otázka.

 Prey 2 nebude sice přímo akční hrou, ale několik druhů zbraní v něm i tak najdeme. Jejich získávání bude o něco jednodušší, než v jiných hrách, protože si budete moci veškeré vybavení vytisknout na 3D tiskárně. K tomu samozřejmě budou potřeba nějaké suroviny plus blueprint. Vytisknuté zbraně ale nejsou tak dokonalé jako originály, a tak se občas zaseknou. Jejich efektivita by ale měla být stejná.

Jednou z originálních zbraní je recyklační granát, který by se určitě hodil i v reálném životě. Stačí ho hodit do místnosti a během chvíle máme uklizeno. Ve hře bude sloužit převážně jako zbraň proti Mimikům a Poltergeistům. A to není jediná unikátní zbraň. Dále bude mít Morgan v repertoáru lepidlomet. Ten nebudete používat jen proti nepřátelům, pomůže vám i v plnění jednoduchých puzzlů.

Jsme v roce 2032, takže je tady i nějaká ta vyspělejší technologie v podobě malého udělátka. Morgan ho nosí na hlavě a slouží ke skenování okolí a také se pomocí něho může naučit schopnosti Typhonů, jak už jsme mohli vidět v jednom ze zveřejněných videí, kdy se hlavní postava proměnila v hrnek.

7.jpg8.jpg9.jpg

V Prey bude ještě jedna zajímavá mechanika. Budete moci jakoukoliv postavu na stanici zabít. Není to ale tak, že byste nemohli plnit úkoly, které by vám zadala. Jen si je budete muset najít sami a nebudete mít žádné indicie, které by vám právě ta postava poskytla.

Pokud by vás zajímala délka hry, tak bylo oznámeno, že příběhová kampaň zabere více jak 15 hodin, což je dle mého na singleplayerovou hru úctyhodná délka. Události v příběhu budou záviset na tom, jak se během hraní chováte, ale především to bude o několika rozhodnutích v klíčových situacích. Stejně tak bude záviset na tom, jak se budete chovat k ostatním lidem na stanici.

Sice toho víme poměrně dost, ale stále je tady celá řada otázek, a to je jednou z předností hry Prey. Vývojáři častokrát o hře před vydáním prozradí tolik, že už vás během hraní nemůže nic překvapit, v Arkane Studios naštěstí tyto postupy neuplatňují, a tak všechny odpovědi najdeme až v samotné hře. Sejdeme se tedy na vesmírné stanici Talos 1 už 5. května letošního roku.

Váš názor Další článek: Ghost Recon: Wildlands představuje v novém videu obsah Season Passu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,